Prvky muzikoterapie

Hudba ve svých rozmanitých podobách člověku odedávna pomáhala překonávat nejrůznější obtíže, uzdravovat se, propojovat se s druhými, vyjadřovat své prožívání nebo rozvíjet svůj potenciál. Pomocí hudby lze vyjádřit mnohé lépe a příměji než slovy, projevit i to, co slovy vyjádřit nedovedeme. Hudba má moc nás silně emočně oslovit, rozeznít v nás svou náladu, může nás roztančit i rozplakat. Umožňuje nám tak hlouběji prožívat své tělo, emoce, život a také je vyjadřovat.

Hudba a hudební prostředky v muzikoterapeutické praxi vedou k harmonizaci, rozvíjení komunikace, sociálních vztahů, k tělesnému i emočnímu uvolnění, k sebevyjádření i seberealizaci. Často jsou používány takové nástroje a metody práce s nimi, které jsou přístupné pro všechny, a umožní tak tvořit hudbu bez nutnosti umět hrát na nástroje.

Muzikoterapie má proto velmi všestranné využití a může prospívat klientům se širokou škálou nejrůznějších potřeb. Z muzikoterapie mohou čerpat děti, dospělí i senioři, osoby zdravé, s onemocněním i se zdravotním postižením. Někdy je to právě muzikoterapie, při níž je člověku umožněno konečně zažít to, co spontánně v životě nezažívá, např. pozitivní pocity štěstí, pohody, kontaktu nebo úspěchu, pocit zdraví, síly a svobody. Může to být ale také právě muzikoterapie, při níž klient může v bezpečném prostředí prožít, vyjádřit a integrovat tíživé pocity, jako je zlost, smutek či deprese. Možnost skutečně prožít a procítit své tělo a emoce, vyjádřit je v bezpečném vztahu a nalézt přijatelný obraz sebe sama pomáhá vnímat život v celé jeho hloubce a šíři a je důležitou součástí duševního zdraví člověka i vnímání smyslu jeho existence.

S ohledem na potřeby dětí, které navštěvují tuto školu, a využívaný muzikoterapeutický model, se zaměřujeme především na receptivní relaxace s živou hudbou. Tato technika vhodně vyvažuje aktivitu, která se od dětí ve škole očekává v rámci výchovně-vzdělávacího procesu. Muzikoterapie je ve škole realizována od minulého školního roku, kdy proběhla 4x a v letošním roce 5x. Proto, aby bylo možné pozorovat účinky muzikoterapie a maximálně využít potenciál této terapeutické metody, je nutné, aby se jednalo o pravidelnou činnost. Jednorázové muzikoterapeutické aktivity jsou spíše zpestřením, a tak nelze mluvit o terapii jako takové.

V současné době již můžeme dobře vidět a popsat výsledky muzikoterapie. Většina dětí si našla místo, které jim při relaxaci vyhovuje. Proces vytváření tohoto prostoru je často úzce provázán s uvědomováním si svých potřeb, což může být velmi těžké sdělovat verbálně. Díky respektování tzv. hudební vlny jsou děti orientovány v relaxačním procesu, což vede k fyzickému i emočnímu uvolnění. Díky zachování této struktury se cítí jistě i děti s poruchami autistického spektra (PAS), děti s ADHD, hyperaktivitou, s poruchami pozornosti, se zrakovým postižením, mentálním postižením, s kombinovanými vadami a dalším omezením. Každodenní život přináší řadu situací, které vyžadují vyrovnávání se s realitou. Pro zvládání tohoto stresu je nezbytné mít dostatek zdrojů, ke kterým se děti mohou vracet a čerpat z nich. Jedním z těchto zdrojů mohou být právě prožitky z muzikoterapie.
Bezpečné a známé prostředí, hudba a uvolnění podněcují a motivují ke kreativním činnostem. Toho je využíváno v závěru muzikoterapeutického setkání, kdy mají děti možnost samy zkoušet a improvizovat na netradiční hudební nástroje. Společný zážitek pedagogů a dětí podporuje, upevňuje a stmeluje dobré vztahy, které jsou základem pro dosahování dobrých školních výsledků. Muzikoterapie pomáhá dětem překonávat životní překážky s úsměvem a větší lehkostí.

Muzikoterapie vede Mgr. Bc. Svatava Drlíčková speciální pedagog, muzikoterapeut, arteterapeut. Vystudovala vychovatelství na PdF MU v Brně, speciální pedagogiku, speciálněpedagogickou andragogiku, arteterapii a muzikoterapii na PdF UP v Olomouci a celostní muzikoterapii na FF UP v Olomouci. Nyní je frekventantkou psychoterapeutického výcviku Českého institutu Biosyntézy v Praze a v doktorském studiu speciální pedagogiky PdF UP v Olomouci.
Od roku 2003 se věnuje arteterapii a muzikoterapii. Lektoruje a publikuje v oblasti expresivních terapií. Působí jako muzikoterapeut a arteterapeut v  sociálních službách, ve zdravotnických zařízeních, ve speciálním školství a v privátní praxi. Zaměřuje se na muzikoterapeutické modely z oblasti Jižní Sibiře, modifikuje je a využívá v prostředí české muzikoterapie. Od roku 2007 zavádí a aplikuje muzikofiletiku.

Věnuje se koncertní činnosti a hudební tvorbě v podobě vytváření muzikofiletických příběhů a hudebních CD. Je členkou České arteterapeutické asociace ČAA, Českého institutu Biosyntézy ČIB a Muzikoterapeutické asociace ČR – CZMTA, kde působí jako místopředsedkyně.

Kontakt: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript. , www.svatavadrlickova.cz

Kalendář akcí

Březen 2024
PO ÚT ST ČT SO NE
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Nahoru