Alternativní a augmentativní komunikace

Děti s různým druhem postižení - nejen s autismem a poruchou autistického spektra (PAS) - velmi často neumí vůbec komunikovat mluvenou řečí, nebo jen v určité omezené míře.

Prostřednictvím prvků systému AAK se u takových dětí snažíme najít náhradní způsoby, kterými by se mohly dorozumět a vyjadřovat všechno to, co se obvykle vyjadřuje mluvenou řečí. Smyslem AAK u dětí je pokusit se kompenzovat poruchy v oblasti komunikace. Výběr metody závisí na individuálních schopnostech každého dítěte (intelekt, motorické a rozlišovací schopnosti).

U našich dětí nejčastěji používáme Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), Symwriter, oční komunikátor, obrázky, fotografie a další. Hlavním cílem je rozšiřování slovní zásoby a podpora komunikace.

Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), který je srozumitelný i nezasvěcenému člověku, motivuje děti učit se tomuto systému komunikace, redukuje nevhodné chování a především děti samy jsou iniciátory komunikace, tzn. přestávají být závislé na výzvách a pobídkách ostatních.

Symwriter funguje jako jednoduchý textový editor, v němž se při psaní textu automaticky objevují symboly. Ty se zobrazí rovnou nad napsané slovo v textu. Program lze využít např. pro jednoduché vytváření materiálůpro děti s obtížemi v komunikaci.

Oční komunikátor je určený zejména pro děti s těžkým tělesným či kombinovaným postižením. Jde o aktivity, které se ovládají pomocí oční navigace. Zábavnou formou se tak děti naučí nezbytné dovednosti, nutné pro budoucí ovládání počítače očima a využití počítače jako komunikační pomůcky.

Kalendář akcí

Duben 2021
PO ÚT ST ČT SO NE
1234
567891011
12131415161718
19202122232425
2627282930
Nahoru

Aktuální informace

Za účelem podpory dětí naší organizace vznikl spolek Škola do života, z. s., který si klade za cíl podpořit rekonstrukci školy a dalšími aktivitami vytvořit lepší podmínky pro vzdělávání. Pomoci můžete i vy přispěním na transparentní účet spolku. Více informací o spolku naleznete na stránkách www.skoladozivota.cz.