Alternativní a augmentativní komunikace

Děti s různým druhem postižení - nejen s autismem a poruchou autistického spektra (PAS) - velmi často neumí vůbec komunikovat mluvenou řečí, nebo jen v určité omezené míře.

Prostřednictvím prvků systému AAK se u takových dětí snažíme najít náhradní způsoby, kterými by se mohly dorozumět a vyjadřovat všechno to, co se obvykle vyjadřuje mluvenou řečí. Smyslem AAK u dětí je pokusit se kompenzovat poruchy v oblasti komunikace. Výběr metody závisí na individuálních schopnostech každého dítěte (intelekt, motorické a rozlišovací schopnosti).

U našich dětí nejčastěji používáme Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), Symwriter, oční komunikátor, obrázky, fotografie a další. Hlavním cílem je rozšiřování slovní zásoby a podpora komunikace.

Výměnný Obrázkový Komunikační Systém (VOKS), který je srozumitelný i nezasvěcenému člověku, motivuje děti učit se tomuto systému komunikace, redukuje nevhodné chování a především děti samy jsou iniciátory komunikace, tzn. přestávají být závislé na výzvách a pobídkách ostatních.

Symwriter funguje jako jednoduchý textový editor, v němž se při psaní textu automaticky objevují symboly. Ty se zobrazí rovnou nad napsané slovo v textu. Program lze využít např. pro jednoduché vytváření materiálůpro děti s obtížemi v komunikaci.

Oční komunikátor je určený zejména pro děti s těžkým tělesným či kombinovaným postižením. Jde oaktivity, které se ovládají pomocí oční navigace. Zábavnou formou se tak děti naučí nezbytné dovednosti, nutné pro budoucí ovládání počítače očima a využití počítače jako komunikační pomůcky.

Kalendář akcí

Říjen 2018
PO ÚT ST ČT SO NE
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293031
Nahoru

Vážení návštěvníci,

dovolujeme si upozornit na změnu názvu naší školy k 1.9.2018 na

Základní škola a Praktická škola Velká Bíteš, příspěvková organizace

Ostatní údaje (adresa, kontaktní informace) zůstávají beze změn.